Misschien was het ooit gebruikelijk om een cv zo volledig mogelijk te maken. Dat is echt niet meer het geval, de kracht zit in de beperking. Bij een volledig cv kunnen lezers mogelijk door de bomen het bos niet meer zien. Door zorgvuldig de informatie te selecteren die u in uw cv opneemt, neemt u de regie over het beeld dat de lezer zich van u vormt. En dat is natuurlijk het beeld van de zeer geschikte kandidaat!

Selecteren in LinkedIn
‘Maar wat is dan het verschil met LinkedIn’ vragen mensen vaak, ‘daar moet je ook al selecteren.’ En dat is waar. Zeker sinds de nieuwe vormgeving van LinkedIn, moeten gebruikers van dit online platform ook flink woekeren met de ruimte. Er zijn bijvoorbeeld bij de werkervaring nog maar vijf functies meteen zichtbaar, dus wie al heel wat stappen heeft gemaakt, moet hier indikken.

Verschil in gebruik
Het verschil tussen de twee zit in het gebruik. Een profiel op LinkedIn is voor algemeen gebruik. Het is ook zichtbaar als u gewoon aan het werk bent en niet solliciteert. Het geeft uitleg over u aan iedereen die om wat voor reden ook wat meer over u wil weten. Het cv is er voor een specifiek doel, het is er voor sollicitaties en wordt alleen bekeken door iemand die een vacature zo goed mogelijk wil vervullen. Een goed cv is op maat gemaakt. Een standaard-cv bestaat dus eigenlijk niet.

Het uploaden van uw cv op uw LinkedIn profiel is daarom geen goed idee. Zoals het omgekeerd niet handig is om een LinkedIn profiel te downloaden en als cv te gebruiken.

Drie tips voor een aansprekend cv

  1. Houd het kort en overzichtelijk. De stelregel is dat een cv niet langer is dan 2 pagina’s A4. Met leesbare letters en prettige marges. En met een glasheldere structuur: duidelijke kopjes en voldoende witregels.
  2. Leg de nadruk op relevante ervaring. De lezer wil graag weten waarom juist uw ervaring en opleiding relevant is voor de functie of de opdracht. Voor oud-wethouders betekent dat dat zij goed moeten nadenken welke competenties zij hebben versterkt in hun bestuurstijd en welke resultaten aansprekend en relevant zijn. Het is buiten het openbaar bestuur (en daarbinnen helaas vaak ook) niet geheel duidelijk wat een wethouder precies doet.
  3. Gebruik woorden die in de vacaturetekst genoemd worden en leg expliciet de link met uw profiel. “U zoekt een directeur die feeling heeft met het openbaar bestuur. Ik heb 15 jaar ervaring in deze mooie sector, als leidinggevende en als bestuurder”

Blog voor de Transitium Groep, waaraan ik verbonden ben al loopbaanadviseur voor oud-wethouders.